fredag 1 april 2011

Som ägare till en norrbottenspets


blir jag lessen när jag hittar annonser på Blocket med nobsblandningar. Eftersom Norrbottenspetsen är en sån liten ras så fattar jag inte varför man inte värnar mer om rasen och försöker få fram bra exemplar med parningar som går genom avelsrådet. Nää istället ska man hålla på och laborera och para vitt och brett med andra raser.
Idag t ex sökte jag på norrbottenspets* på Blocket och valde hela landet. Får då 8 st träffar. Det är valpar Gråhund/Norrbottenspets, valpar norrbottenspets/finsk spets, något man kallar för "västerbottenspetsar  = Norrbottenspets/Jämthund, Norrbottenspets/Finsk lapphund, Norrbottenspets/Jack Russel. Så är det en omplacering och en som söker Fodervärd. Alltså jag gillar´t inte!!!

2 kommentarer:

  1. Håller verkligen med dig! Det värsta jag har sett var en blanding med Norrbottenspets och Chineese crested. De var söta som valp men jag kan inte rikttigt förstå vad man ska göra med dessa?
    Även Norrbottenspets och border collie har jag sett flera gånger och även här, vad gör man med en sån? Vallar fåglar?

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig! Jag beundrar de uppfödare som verkligen värnar om att bibehålla rasen, oavsett om det är hund eller katt! Den sibiriska katten är ju rätt ny i Sverige, från 2000, men nog tusan finns det dom som ska hålla på och mixtra och förstöra...gillar vi inte!

    SvaraRadera