fredag 2 december 2011

Dag 9 viktiga egenskaper när du väljer hund!

När jag bestämde mej för att jag ville ha en Rhodesian Ridgeback var det på grund av detta:

den skulle vara stor
det skulle vara en hund som inte alla andra hade
den skulle inte lukt hund
den skulle vara slät/korthårig och inte krävde så mycket pälsvård
den fick absolut inte ha skägg

Efter att Micke och jag hade blivit ihop, börjat jaga och fastnat för fågeljakt så började vi prata lite försiktigt om att det vore kul att ha hund igen. Micke pratade finsk spets till en början och jag började läsa på en massa om rasen men ju mer jag läste ju mer kände jag att en norrbottenspets skulle passa bättre i vår familj. Jag gillar att nobsen är lite som en katt, den är klok, smart och lättlärd. För det mesta glad och pigg. Den luktar aldrig hund och är väldigt social + funkar bra ihop med barnbarnen som kommer varteftersom. En nackdel är dock att den fäller något fruktansvärt och det hade jag inte räknat med men men det står jag gärna ut med och dammsuger lite oftare.

2 kommentarer:

  1. Ja det ska bli roligt o få se mer nobsar, jag har ju inte varit i de trakter där de är vanligt med dem. Så har inte träffat många.
    Teddy gör väl som mig, jag vill varken bli fotad eller filmad. Sådan matte sådan hund ^^
    Teddy var sån i "spök" åldern men annars så har han varit mycket stabil. Och om han har varit rädd eller osäker så har jag bara tagit med honom och sagt att de inte är så farligt och berömt när han varit duktig.
    Alla hundgrejer vi gjort är nog för att jag varit uppvuxen med hund och åkt iväg mycket, vilket gjorde att jag valde att plugga hund på gymnasiet och där fick vi göra sjukt mycket. Och roligt har allt varit med :D
    Förresten krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Nobs :)

    Har haft vorsteh i många år innan vi skaffade Saga. Än så är allt bara positivt, hon tar mindre plats är lätt lärd och söt. Det är inte samma dressyr som krävs som när man jagar med stående fågel hund mest bara skogs vana. Hund rasen är underbar men jakt formen är inte så lätt som man tror det är ng helt nytt.

    SvaraRadera