tisdag 28 augusti 2012

Ensamjakt!

Törstig kille
 Idag jagade Svante och jag vid "tuppbacken" med omnejd. Coffy och Micke var på annan plats på jaktområdet. Svante var lite försiktig till en början men det brukar han vara.

Hmm vart är fåglarna!
 Men det känns hopplöst, inte ett spår av fågel trots att Svante gjorde riktiga sökturer. Han skällde till två gånger nere vid en myrkant men det kan inte ha varit fågel för han skällde alldeles för grovt. Bara två skall och sen tyst. Kan ha varit vad som helst.

Jag törs
 Jag är alla fall glad att jag vågade gå helt ensam med Svante. Känner ju igen mej ganska så bra här så det känns som en bra plats att starta på när det gäller att lära sig gå efter Astron.

En fjäder i alla fall
 Aaah en skogsfågelfjäder, då förstår jag varför Svante for iväg som ett spjut men tyvärr verkar det som att den fågeln flög till en annan kommun eller så hamnade den i en annan jägares fågelsäck.

Matte är pinsam
 Tänkte fortsätta ett tag till när Svante plötsligt började skälla och vips hörde jag röster från en man och en kvinna och såg glimten av en annan hund. Dock ingen trädskällar utan mer åt spanielhållet. Kallade in Svante som var jätte duktig och kom på stört. Vet inte om det andra jägare men jag förmodar det. Blev grinig direkt, tänk att man inte kan få vara själv i skogen ens. Vandrade tillbaka ner till mötesplatsen.

Utrustning
 Mycket grejer behövs när man är ute på jakt, Astro, handenhet, kikare, keps mm mm.

Lingon är det gott om
 Gott om bär finns det i år i alla fall. Där jag var idag fanns det mest lingon men det ser så gulligt ut när Svante äter blåbär direkt från riset, då får han blå tunga och ser ut som en smal, vitbrun chow-chow.

Fina Svante
Väntar på att Micke och Coffy ska hämta upp oss! Svante sprang en mil idag och hade en medelhastighet på 5 km/h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar