söndag 30 november 2014

1:a advent!

Gråspett - hane
 I går när vi kom hem från julmarknaden i Bölom så var de här, Gråspettarna. Å vad jag har längtat efter dem. Trodde ett tag att de inte skulle dyka upp. Tidigare år har vi bara lyckats se en och en och då oftast en hane.

Gråspett-hanen igen
 Igår var hanen tillsammans med 2 st honor. Blev ett fastligt bråk mellan honorna. Ett tag flög de omkring alla 3 nästan som papegojor mellan björkarna utanför köksfönstret.

Gråspett - hona
 I morse när jag rastade Coffy i mörkret hörde jag återigen det där märkliga klagande, gälla fågellätet som vi har undrat så över Micke och jag. Hemma i huset kollade jag i Kvidevitt-appen och javisst. Gråspetten är det som låter så i skumrasket.

1:a advent
Så var det åter 1:a advent och vi fick tända det första ljuset i ljusstaken. Alltid lika mysigt - nästan så att tiden mellan advent och jul är den mysigaste tiden.

Grönfink
 Några grönfinkar dök upp.

Söt ekorre
 Och naturligtvis ekorrarna. Micke stack iväg med Coffy till skogen i några timmar så jag hade det lugnt här hemma. Läste lite, vattnade blommor och cyklade till en massa julmusik.

Hona 1
 Så dök gråspett honorna upp och jag hade fullt sjå med att försöka få till några bra bilder.

Hona 2
Hona nr 2 verkade ha fått sig en omgång för frisyren var lite i oordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar