fredag 6 november 2015

Debut!

Älgpass nr 7
 Tog flexledigt idag för att äntligen få åka och jaga på riktigt med Konrad. Nu med bössa och Garmin Astro. Vädret skulle ju bli bra. Det var dimma nästan hela vägen upp men framme vid jaktområdet sprack det upp. Konrad var som vanligt helt omöjlig i bilen trots att han satt i mitt knä. Superstressad och vägrade lägga sig ned. Han kräktes aldrig men jag trodde att han skulle vara jätte trött när vi skulle börja jaga när han inte ville vila i bilen på vägen upp.

Lill-pluttis
 Micke hade talat om för mig hur vi skulle gå. Han hade ringt både jaktledare och en vän för att kolla om det var fritt fram för oss att jaga. Då meddelade de att de hade sett mycket fågel i helgen just här.

Spana
 Gick en bra bit med Konrad innan jag släppte honom eftersom han blev lite orolig till en början när Micke och Coffy försvann iväg åt ett annat håll. Så fort jag släppte honom var det full fart, inga funderingar längre över husse och Coffy. Min varg- och kungsörnsnoja var också som bortblåst. Nu var det bara full fokus i skogen.

Vart ska vi nu då
 Vi fick stanna till en stund vid älgpass nr 7 för lite vätskekontroll. Det var is på de flesta vattenpölar så Konrad ville ha vatten av mig. Han fick dricka i min kåsa.

Kalasväder
 Jag hade gått upp på en större kulle, stod och hämtade andan och funderade vad Konrad var. Precis när Konrad kommer hör jag något som kacklar i luften. Jäklar tänkte jag och ser att Konrad reagerar på ljud. Jag peppar honom för fullt så han springer mot ljudet, jag skyndar mig efter, ser hur Konrad springer lite fram och tillbaka och "frågar" efter fågeln. Då börjar den kackla igen. Konrad hittar fågeln, skäller som tusan. Fågeln lättar, Konrad springer efter, hittar fågeln igen och skäller som tusan. Jag ser att det är en tjäderhöna men tyvärr lättar den och flyger sin väg. Jäklar vad spännande det var.

Finaste Konrad
 Vi fortsätter vidare men Konrad är lite uppeldad och börjar skälla någon annan konstig fågel. Lyckas få honom att avbryta och gå dit jag vill istället.

Vätskepaus
 När vi närmar oss stora myren sticker Konrad i väg som ett spjut. Ser på pejlen att han är 140 meter bort. Plötsligt får han ståndskall, sen tjuter han till och jag ser en orrtupp flyga förbi mig. Attans då tänkte jag men hör då hur det kacklar för fullt bort i talldungen framför mig.
Ett gäng orrtuppar - minst 10 stycken - lättar och flyger i väg över myren mot en skogsdunge. Där tappar vi tyvärr bort dem.

Fikarast
 Är förvånad och imponerad över hur fint Konrad jobbade i skogen. Vi har ju inte varit ute så många gånger han och jag. Efter 2 timmar och 40 minuter var vi tillbaka vid bilen. Där tog vi en liten fikapaus.

Micke ska göra upp eld
Gick iväg en sväng till efter rasten men upptäckte då att batterierna i min handenhet höll på att ta slut så vi vände upp mot bilen igen. Strax efter dök Coffy och Micke upp. Micke fixade en liten brasa och värmde Bullens pilsnerkorv.

Mysigt med brasa
 Så mysigt med en liten brasa när det är dags för paus.

Burköppning
När det vankas korv är killarna efterhängsna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar