lördag 14 maj 2016

Lördagsnöje!

Svart/vig flugsnappare
Nobskillarna väckte oss tidigt i morse som vanligt. Strax efter kl 5 var jag ute och rastade i bara pyjamas och Mickes jacka.
När Micke sen stack iväg med motorsåg och grejjer för att ta rätt på trädfällen i skogen så passade jag på att städa. Blir gräsligt här hemma på bara någon dag nu när killarna fäller.
Svart/vit flugsnappare hona
 När jag städat färdigt tog jag med mig kameran och gick ut. Såg att svart/vita flugsnapparhonan har kommit. Hon var i full färd med att samla bomaterial.

På väg in
 Verkar sugen på att flytta in i den vanliga holken. Här har vi flugsnappare varje sommar.


Samlar bomaterial
 Ser så gulligt ut när hon sitter där med lite gräs i näbben.

På jakt
 En sädesärla var på jakt på gräsmattan.

Spatserar
De ser ganska så skojiga ut när de spatserar omkring och sen sätter full fart.
Sädesärla hane
 Jag kunde komma ganska nära innan den flög iväg.

Sädesärla hona
 Såg en sädesärlehona nere vid bäcken som både jagade och verkade lite törstig.

Vid bäcken
 Så fin där den satt på stenen.

Fin
 Jag antar att det är en hona eftersom den har helt grått huvud.

Speglar sig
 Så passade hon på att spegla sig i vattnet.

I bäcken
 Fortsatte sedan längre bort.
Idag är det riktigt kallt ute, grått och mulet. Helt overkligt att förra helgen var så varm att Micke gick med bar överkropp och brände axlarna och jag i bikinitopp.

Gransångare
 Nere i vår skog satt en gransångare i en grantopp.

Aka "Cykelpumpen"
 Vi brukar skoja och kalla den för cykelpumpen eftersom den låter lite som en cykelpump.

Pojkarna
Såg att killarna satt bredvid varandra i hundgården.

Upptäckt
Sen upptäckte de att matte var på väg hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar