måndag 23 maj 2016

Lördagssyssla!



Rödstjärt - hona
 En liten sötis. Tror att det är en rödstjärthona. Den satt i björken utanför fönstret till kammaren.

Bofink - hane
 En bofinkhane dök upp och var lite sugen på brödet jag kastat ut.

Vår bäck
I lördags fick vi för oss att vi skulle börja med något vi har pratat om länge. Rensa upp nere i bäcken. Tyckte att det var ett ganska passande väder att börja i och myggen har inte kommit igång ännu.
Såga såga
 Det visade sig vara mer jobb än vad vi trodde. När man väl har börjat ser man fler och fler träd som borde kapas.

Jobbar på
 Micke drog på sig sina gamla vadarbyxor och traskade runt i bäcken och försökte rensa upp stockar och grenar som låg i vattnet. Jag rensade sånt som låg lite närmare kanten.

Gör fint
 Vi kom en bra bit på väg innan vi bestämde oss för att avbryta innan vi blev helt ledbrutna. Fint blir det.

Kaja
 En kaja dök upp här hemma. Sugen på brödet jag kastat ut men björktrastarna attackerade med full styrka så den hade inte en chans.

Storlom
 På kvällen blev det en tur upp till Tron. Såg ett par storlom.

Lompar
Tyvärr låg de ganska långt ut i sjön så mitt objektiv räckte inte till för riktigt nära bilder.

Gräsand - hane
 En gräsandshane kom simmande ...

Gräsand - hona
 tätt följd av en hona.

I toppen
Fin fågel i torrgranen. Samma som enkelbeckasinen satte sig i för ett par veckor sedan.

På kvisten
 Idag är det varmt och kvavt. Det kom en riktig störtskur precis som vi kom hem från jobbet och skulle rasta killarna. Vi blev dyngsura.
Hade tur att det var uppehåll när jag sen tog kvällsturen med killarna men tusan vad kvavt det är. Nu är det bli en explosion av myggor om det här vädret fortsätter.

Närbild
Har precis sett avsnitt 5 av GoT, blir fasen helt knäckt av den där serien. Fy vad jag grinade. Så frustrerande att behöva vänta en hel vecka på nästa avsnitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar