tisdag 6 september 2016

Konrads första fågel!

Bygge på G
 Tisdag = Friskvårdstimme. Hade egentligen inte alls någon lust att sticka ut. Ont som fan i knäna och i ena foten. Konrad blev helt galen när Micke satte Coffy i Jeepen och hämtade sin bössa så jag hade bara inte hjärta att stanna inne. Tryckte i mig ett par Ipren, på med jaktkläderna, fram med bössan, pejl mm och sen stack vi iväg Konrad och jag i Tucscen.
Konrad var laddad till tusen - han förde värsta oväsendet bak i buren.

Brädhög
Märkligt, kom på en stor brädhög och så såg det ut som att någon har tänkt att bygga något i skogsbacken. Skumt. Undrad vad som är på gång.
Sjöutsikt
 Hörde det karaktäristiska "korr-ljudet" från storlom så jag styrde stegen ner mot sjön.

Första fågeln
Hade sedan spanat in ett par myrar på Astron så jag styrde Konrad i den riktningen . Tog inte lång stund förrän det blev uppflog och ett fastligt kacklande till höger och vänster alldeles vid myrkanten.

Duktig kille
Konrad började skälla och jag hade en sån himla tur att en av kycklingarna satte sig i ett träd alldeles framför med ryggen mot mig. Jag siktade och sköt utan att ens ha tagit på mig handskar eller keps med ansiktsmask. Fan också tänkte jag när det flög iväg en massa fåglar - trodde att jag hade skjutit bom.
Äntligen
Men icke, hade fått träff och orrtuppkycklingen trillade ner framför Konrad som stack iväg med den. Trodde först att han skulle vara krånglig och inte vilja släppa fågeln till mig men han sprang bara en bit efter att ha luggat ordentligt. Sedan drog han iväg efter en annan fågel.
Orrtuppkyckling
Herre Gud så lycklig jag blev och vrålade nog värre än Ronja Rövardotter i ett lyckoskrik.
"Slaktsup"
Har ingen whisky hemma så jag firade för mig själv med en liten "pruttare". Tror att detta var den bästa friskvårdstimmen jag haft någonsin.

2 kommentarer:

  1. Så himla roligt, stooooort grattis!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Tack Ingela, ja jäklar så roligt och stort det känns. Hoppas det blir fler framöver.

    SvaraRadera