lördag 8 oktober 2016

Fåglar här utanför!

Gråspett - hane
Nu är vi igång med fågelmatningen ordentligt. Blev inte någon riktig ordning när vi for iväg på jakt och fröna tog slut. Var ett gäng som hade börjat komma men de surnade nog till när det inte var någon hemma som fyllde på.
Gråspett
 Gråspetten dök upp i torsdags morse en stund men nu har jag inte sett den på några dagar.

Gråspett
 Hann med att ta lite bilder trots att Micke skrämde borde den när han gick ut i garaget. Gråspett har verkligen blivit en favorit hos mig. Hade aldrig sett sådana tidigare innan jag flyttade hit upp.

Gråspett
 Hoppas att han kommer tillbaka och att även fru gråspett kommer att hälsa på.

Gråspett
En riktigt snygg fågel - nästan som en papegoja.
Talgoxar
Talgoxar har vi massor av. Kommer hur många som helst. De pickar på fönstret och de drar ut gullfibertussar från huset.
Talgoxar
 Här går de loss på vår gamla müsli som jag tröttnade på nu när det inte längre är filmjölkssäsong.

Skata
 Första åren vi bodde i huset såg jag inte en endaste skata, nu har de börjat dyka upp här hemma. Flera stycken men de är luriga och lättskrämda. Inte lätta att komma nära och fota.

Bergfink
När vi hade en dags paus i jakteriet på grund av störtregn och blåst och for hem så var det fullt av bergfinkar men nu verkar de ha dragit vidare. Dyker upp några enstaka exemplar, gärna tillsammans med bofink.
Bergfink

Bergfink
 Närbild på bergfink, den här var inte så fin i färgen.

Bofink och Bergfink
 Bofink och bergfink tillsammans.

Bofink och Bergfink
 Hittar solrosfrön på backen.

Bergfink


Större hackspett
 Som ett brev på posten dyker förstås den större hackspetten upp. Den gillar jag inte alls.

Större hackspett
 Fast den har ju fina färger.

Större hackspett

Bergfink
 Liten bergfink i kvällssol.

Bergfink

Grönfink
Några grönfinkar har också synats till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar