söndag 13 november 2016

Sparvuggla!


Ganska lustigt egentligen. Igår googlade jag runt på nätet för jag ville ta reda på vilken sorts frö olika fågelarter äter. Skulle ju så hemskt gärna vilja få besök av stjärtmesar vid fågelmatningen

Läste då att de vanligaste rovfåglarna som kommer och tar småfåglar vid fågelborden var sparvhök och sparvuggla. 

Idag på förmiddagen satt jag vid köksbordet och rensade bland en massa gamla foton (eftersom man har en tendens att samla på sig för många och aldrig radera). Hade ingen radio på så jag hörde att det blev ett jävulskt liv utanför på nötskrikorna. När jag gick fram till fönstret för att se vad som stod på såg jag en liten sparvuggla sitta i snön i slänten utanför. Så lustigt.

Passade på att knäppa ett gäng bilder men började sen nästan bli lite orolig att den var skadad eftersom den satt så stilla. Började klä på mig för att gå ut och se efter men då flög den sin väg så det var nog ingen fara på taket.

Roligt var det att få se den på så nära håll. Gillar verkligen ugglor och just sparvugglan är ju extremt söt.

Jag som just hade suttit och ilsknat till över att det var 8 st nötskrikor här utanför, nu var det ju faktiskt inte så dumt. Det var ju tack vare dem som jag fick se sparvugglan.

Tror vi måste fixa en sparvuggleholk till våren.

2 kommentarer: